MostCutest:

1. Stel jezelf en MostCutest voor

Ik ben Marjet, 27 jaar en eigenaar van de webshop MostCutest.nl. Ik houd mijn hele leven al van kleurrijke, schattige spulletjes die net even anders zijn dan wat je hier in Nederland kunt vinden, en zo ben ik in 2008 begonnen met een website vol leuke, unieke artikelen. Alles is kawaii, dat is Japans voor schattig! De site is in de loop der jaren steeds verder gegroeid met steeds meer nieuwe producten, zo hebben we nu een breed assortiment met o.a. DIY candy, knutselspullen, schoolstuff, knuffeltjes, squishies en andere accessoires.

2. Wat is de reden waarom je naast je webwinkel ook op markten en conventies staat?

Het is super leuk om onze klanten in het echt te ontmoeten, en alle reacties te zien op de leuke spulletjes in onze stand. Op internet zie je alles natuurlijk maar van een plaatje, bezoekers kunnen het op een beurs/markt goed bekijken. Ik vind het altijd heel erg gezellig en leuk om te doen!

3. Wat kunnen we bij jouw kraam tijdens TomoFair verwachten?

Zo veel mogelijk! Natuurlijk japanse DIY candy kits en lekkere japanse snacks zoals Pocky en KitKat, maar daarnaast ook heeeeeel veel hebbedingen. Schoolstuff, knuffeltjes, squishies, DIY artikelen, lampjes en nog veel meer. Alles is natuurlijk super kawaii!

4. Wat zijn je ervaringen bij TomoFair?

Vorig jaar was het heeeeel erg leuk! We waren iets vertraagd met opbouwen dus moesten de stand heel snel afmaken, en toen we klaar waren hebben we bijna niet stilgezeten. Wat veel mensen! Ik heb er weer veel zin in!


Uitgeverij Leeuwenhart

 

1. Stel jezelf en Uitgeverij Leeuwenhart voor

Konnichiwa! Ik ben Roderick Leeuwenhart, schrijver van de Pindakaas en Sushi boekenreeks. Momenteel ben ik hard bezig aan het langverwachte derde deel, die ook meteen de laatste wordt. Met mijn eigen uitgeverij sta ik al een aantal jaren op bijna alle Japanse festivals van Nederland, en de Tomo-evenementen horen daar zeker bij.

2. Wat was voor jou de reden om een boek te schrijven over (de beleving van) een Japanse conventie in Nederland?

Waarom ik boeken schrijf is simpel: ik wil onze geekcultuur in de schijnwerpers zetten. Er was nog geen echte ‘geek’ uitgeverij, en met Japanse popcultuur werd al helemaal niets gedaan. Daar heb ik verandering in gebracht met Pindakaas en Sushi – het eerste boek door en voor Japanse fans. Dat het zich op een animeconventie afspeelt is heel logisch, want ik voel me daar als een vis in het water. Of, als een rolletje sushi in de… wasabi. Ik hou domweg van Japanse conventies! Hoe vaak ik er ook sta, het is altijd een plezier om cosplayers en geeks rond te zien lopen. Dat gevoel kan je ook terugvinden in de Pindakaas en Sushi boeken. Lezers komen me keer op keer vertellen hoe waarheidsgetrouw het is en hoe zij zichzelf terugzien.

3. Wat kunnen we bij jouw kraam tijdens TomoFair verwachten?

Zoals gewoonlijk sta ik er met mijn lieftallige assistente Heidi en enorme stapels boeken. Je herkent me aan de knalblauwe haori die ik aanheb: een luchtige Japanse jas met lange grote mouwen. Je kunt voor een speciale prijs de Young Adult hardcovers Pindakaas en Sushi 1 én 2 kopen. Die signeer ik met alle plezier ter plekke! Voor trouwe lezers verkoop ik ook een nieuw boekje, Kinderen van de ijstijd. Daarnaast heb ik tassen met een cool design, posters en buttons. Dit jaar is er nog een extra verrassing: je kunt er een exclusieve sneak preview krijgen van de cover van deel drie, die begin 2017 zal verschijnen. Die staat nog niet op internet, dus kom kijken!

4. Wat zijn je ervaringen bij TomoFair?

TomoFair heb ik vanaf het begin een leuk evenement gevonden: op de eerste editie ontmoette ik er zelfs mijn huidige vriendin! Daarnaast nodigt de lage toegangsprijs veel nieuwe mensen uit die nieuwsgierig zijn naar onze hobby, maar ook de gebruikelijke schare trouwe cosplayers en congangers. Het heeft een gezellige marktkraampjessfeer. Iedereen is vaak heel enthousiast en vindt het leuk om door de boeken te bladeren. Ik heb er weer zin in!

 


Red Dot Commerce

 

1. Stel jezelf en Red Dot Commerce voor 

Mijn naam is Dave Martens, 31 jaar en ben de eigenaar van Red Dot Commerce. Al van kleins af aan was ik ondernemend en wilde altijd al een eigen winkel beginnen. In de loop der jaren kwam ik in aanraking met Japan en de otaku cultuur. Vanuit deze hobby is uiteindelijk dit bedrijf ontstaan. Hoewel we vooral veel anime / manga gerelateerde merchandise verkopen, is de naam zo opgezet dat we in principe alles wat uit Japan komt kunnen aanbieden, wanneer daar plannen voor zijn. Tegenwoordig hebben we 5 webshops, en we blijven ons assortiment uitbreiden.

2. Welke anime heeft jouw ogen voor de animewereld geopend? En welke series zijn jouw ‘old time favourite’?

Mijn beste vriend heeft destijds mijn ogen geopend voor anime. Hij beval Inu Yasha aan en Love Hina. 2 heel verschillende anime, met ieder hun eigen charme. Love Hina liet ook veel van het huidige Japan zien en dat sprak mij destijds het meeste aan. Hierdoor ben ik mijzelf meer gaan verdiepen in het land en de cultuur zelf.Ik heb inmiddels veel anime gezien, dus erg lastig. Maar Spice & Wolf vind ik 1 van de betere series die ik al meerdere keren heb gezien. Mainstream vind ik Code Geass & Death Note sterk. Black Lagoon is ook een heel goede serie.

3. Wat kunnen we bij jouw kraam tijdens TomoFair verwachten?

Dit jaar nemen wij voor het eerst Event Exclusive figuren mee. Dit zijn figuren die alleen verkrijgbaar zijn tijdens evenementen waar wij aanwezig zijn.
Ook uniek zijn onze loterijen (je wint altijd).
Verder hebben we allerlei anime merchandise, pvc figuren, body pillows (dakimakura), t-shirts, sweaters, wall scrolls etc. We proberen van zoveel mogelijk series iets aan te bieden en niet alleen main stream.

4. Wat zijn je ervaringen bij TomoFair?

Druk, gezellig en het groeit ieder jaar! We hadden wel moeite om alles op tijd klaar te hebben voor de deuren open gingen maar we hebben dit jaar wat hulp extra.  We hebben er weer veel zin in!

 


The Oriental Shop

 

1. Stel jezelf en The Oriental Shop voor

Mijn naam is Fabian Klinkenberg en ik ben oprichter van de The Oriental Shop. The Oriental Shop is een online webshop die zich richt op de particuliere consument. Wij verkopen diverse keukenartikelen en servieswaren. Denk daarbij aan eetstokjes, sushi waren, rijstkokers, Japanse messen en borden schalen, sake sets, en serviesen van Tokyo Design Studio.

Daarnaast verkopen we ook woonartikelen als lampen, kamerschermen, lucky cats en Kimmidolls. Maar ook Japanse bieren, wijnen, theesoorten alles om sushi mee te maken! Wij bieden het grootste assortiment op orientaals gebied aan in europa, en daar zijn we best wel trots op!

2. Welke Japanse waren mogen zeker niet ontbreken in een Nederlandse huishouden?

Dan denk ik toch meteen aan een mooi servies voor op tafel! Een gedekte tafel met een smaakvol servies is natuurlijk prachtig en ook wel een beetje typisch Hollands.
We bieden veel verschillende series aan zodat er voor iedereen wel wat tussen zit! Een greep uit het assortiment; Nippon grey, Nippon Black, Star Wave, Oriental selection, Green cosmos, Textured, Tokyo design studio en nog meer.

3. Wat kunnen we bij jouw kraam tijdens TomoFair verwachten?

We hebben dit jaar speciaal voor de Tomofair kado pakketten gemaakt! Voor iedereen zit er wel wat bij. Bijv. Sushi waren en Theesets, kimmidolls en aan de kinderen is gedacht met kimmidol junior pakketten.

Natuurlijk zullen we ook wat losse artikelen meenemen als bekers, Thee ,Japanse messen en Sake! We hanteren Tomofair prijzen met hoge kortingen tot meer dan 50% !

4. Wat zijn je ervaringen bij TomoFair?

Goed opgezet en uitstekende organisatie! Een mooie opkomst, gezellige sfeer en vooral enorm leuk publiek!

 


 

The Sushi Times

 

1. Stel jezelf en The Sushi Times voor

Ik ben Joyce de eigenaar van The Sushi Times. Bijna 5 jaar geleden begon ik een kleine blog om mijn liefde voor Japan te delen en inmiddels is dit uitgegroeid tot het grootste, online Japan Magazine van Nederland en België. Samen met mijn team van vrijwilligers schrijven we over alles wat te maken heeft met de Japanse (pop) Cultuur: van sushi tot samurai, en cosplay tot anime!

2. Vanwaar jouw interesse in de Japanse (pop)cultuur?

Mijn liefde voor Japan is ontstaan door Pokémon en Dragonball Z. Ik kwam erachter dat het Japanse tekenfilms (anime) waren en ik ging op zoek naar andere interessante Japanse dingen. Vanuit daar groeide mijn interesse steeds meer en op steeds meer vlakken. Toen ik in 2011 voor het eerst naar Japan ging voor een talencursus was het hek echt van de dam! Mijn enthousiasme is sindsdien alleen nog maar verder gegroeid en dat komt tot uiting op The Sushi Times.

3. Wat kunnen we bij jouw kraam tijdens TomoFair verwachten?

Veel lezers wilden ons graag eens “in het echt” zien, en daar wilden we graag gehoor aan geven! Een standje op een Japanmarkt leek ons hiervoor prima en uiteraard willen we dat niet met lege handen doen! We zorgen er dan ook voor dat we elke keer leuke goodiebags hebben met verrassende, Japanse thema’s voor kleine prijsjes (€5,-). Maar onze leukste “attractie” is de altijd-prijs-loterij waar je alles kunt winnen van Japans snoep, figures, en zelfs Japans ondergoed!

4. Wat zijn je ervaringen bij TomoFair?

Al vanaf de eerste editie zijn we op TomoFair te vinden en we kunnen alleen maar enthousiast zijn. Het is er altijd gezellig en het is erg leuk om de diversiteit aan Japanse producten en diensten elk jaar weer te zien groeien. We zijn dan ook erg benieuwd naar de editie van dit jaar! Hopelijk tot dan!

 


 

NerdUP Collectibles

 

1. Stel jezelf en NerdUP voor

Wij zijn Rob en Elina, nerds in hart en nieren vanaf geboorte en beiden eigenaar van de webshop NerdUP Collectibles.
In onze webwinkel proberen we dan ook zo veel mogelijk popculture producten te zetten voor de Film nerd, Tv Serie nerd, Comic book nerd of Game nerd. Onze missie is daarom ook om de geeks en nerds wereld (en daar buiten) in hun ‘ding’ te voorzien. Je vindt bij ons een ruim assortiment figures, mokken, posters, sleutelhangers en andere collectibles.

2. Jullie slogan is ‘Nerd up and Geek Out’. Is dat een levensstijl dat jullie aan de mensen adviseren?
Wij zien het woord “Nerd” alles behalve negatief, we zien het eerder als een positief iets. Hoe geweldig is het niet om ergens helemaal weg van te zijn, hoe awesome is het om ergens je passie voor te laten zien. Waarom jouw ‘ding’ wegstoppen? Nee, just Nerd up and ga ervoor.

3. Wie wint in een gevecht tussen Goku en Superman?
Dan denken wij toch dat dat Goku moet zijn. Zijn passie/nerdism voor een gevecht, zijn inzicht in technieken en daar mid battle van kunnen leren en zijn tactieken aan passen zouden hem denken wij uiteindelijk de winnaar maken.

4.  Wat kunnen we bij jullie kraam tijdens TomoFair verwachten?
Voornamelijk collectibles en merchandise van westerste popculture. Zij het wands en sjaals van Harry Potter, statues van Star Wars of een flinke collectie Funko Pop! figures.
Met meer dan 1.100 verschillende producten op voorraad zal er vast iets bij zitten om jouw inner nerd tevreden te stellen.

 


 

René Cards, Games & Collectibles

 


1. Stel jezelf en René’s Cards voor 

Ik ben René van Ballegooijen en eigenaar van René Cards, Games & Collectibles.
RCGC is een uit de hand gelopen hobby, waar ik mijn werk van heb gemaakt.
Het is ooit begonnen met het verzamelen van Panini plaatjes/stickers van diversen onderwerpen van Disney tot voetbal en alles wat er tussen zit.
Later ging dat over in Trading Cards (Games) met name Star Wars, Lord of the Rings, Harry Potter TCG, Disney e.a.
Daar kwamen weer andere series bij zoals Pokemon & Yu-Gi-Oh en met heel veel dubbelen kaarten, ik had niemand om mee te spelen, kom je vanzelf in een situatie terecht waarin je gaat ruilen en handelen en dat ook leuk gaat vinden.
Nu zijn we een winkel, webwinkel & beursganger en bieden we naast de trading card games ook bordspellen, dobbelspellen, assecoires, film merchandise enz enz.
In de winkel is er een speelruimte voor 12 spelers die kan worden uitgebreid naar 18 en als het echt moet, zelfs 30 spelers.

 

2. Zullen we in de toekomst ook Magic en Yu-Gi-Oh gaan spelen in het bejaardentehuis? 🙂

Dat zal zeker gaan gebeuren.
De kaartspellen zoals Magic, Pokemon en Yu-Gi-Oh zijn nu al zo ingeburgerd dat er gespeeld wordt in verschillende leeftijd catogerieën van 10 tot 45 jaar.
Magic the Gathering bestaat dit jaar al 24 jaar en is nog steeds mateloos populair, Pokemon en Yu-Gi-Oh timmeren al 21 jaar aan de weg en zjin ook niet meer weg te denken.

3. Wat kunnen we bij jouw kraam tijdens TomoFair verwachten?

Veel Trading Card Games, zoals Pokemon, Yu-Gi-Oh, Cardfight!! Vanguard, Final Fantasy & Magic the Gathering.
Bordspellen, Card Games sleeves, deckboxen e.d., merchandise als posters, mokken, festivalbandjes.

4. Wat zijn je ervaringen bij TomoFair?

Gezellig, nieuwe vrienden maken, drukte, ontspanning, een praatje maken, nieuwtjes delen en een hele hoop lol maken.


Kaomoji

1. Stel jezelf en Kaomoji voor

Hoi, wij zijn James en Leticia en zijn samen kaomoji begonnen in 2015. We hebben allebei een grafische opleiding gehad, waardoor onze interesses altijd al bij het creatieve vak lagen. Ook gingen we veel naar animeconventies, omdat we stiekem wel een beetje weebs waren. Voor de lol leekt het ons leuk om eigen T-shirts te ontwerpen voor ons zelf en onze vrienden. Dit is vervolgens op sociale media geplaatst om te zien wat anderen er van vonden. Hier kregen we veel positieve reacties op en mensen vroegen of we onze designs verkochten. Zo is eigenlijk onze webshop begonnen vanuit de studentenkamer. Sinds 2017 hebben we de stap gemaakt om fulltime aan kaomoji te gaan werken. Voorheen was het nog hobbymatig, maar nu is het eigenlijk onze droom baan geworden 🙂

Kaomoji is een Japans woord en betekent letterlijk (顔 – “face”) en “moji” (文字 – “letters”). Het zijn Japanse smileys die gevormd worden door de karakters van je toetsenbord. Eigenlijk gewoon de Japanse variant van de westerse emoji’s. Ons motto is dat je een outfit samenstelt op basis van hoe je je op dat moment voelt. De kleding die je draagt is wat jouw beschrijft en laat zien wie je bent. Wij als kaomoji zorgen ervoor om onze fans daarin te inspireren.

Dit klinkt misschien allemaal een beetje cheesy, maar dat wilt niet zeggen dat wij ook een stoer fashion label zijn geworden met heel veel memes 😉

2. Wij zien wel eens mensen met jullie kleding lopen. Welke designs zijn het populairst en op welke design zijn jullie het meeste trots op?

Het is moeilijk uit te leggen wat voor gevoel het geeft als je heel random in de stad iemand ziet met jouw eigen kledinglijn. Gewoon hartverwarmend. De populairsten producten zijn nog steeds het HENTAI 69 design gevolgd door de SENPAI.

Onze favoriete designs zijn: SAYONARA, WORLDS hoodie en de ” DERE ” collectie die we samen hebben gemaakt met een bekende Franse music producer: MOE SHOP. De ” DERE ” collectie bestaat uit vier soorten meiden: yandere, kuudere, himedere en tsundere. Ze hebben allemaal hun eigen karakter eigenschappen die terug komen in onze designs.

3. Wat kunnen we bij jouw kraam tijdens TomoFair verwachten?

Wat jullie van ons kunnen verwachten is dat we op beurzen en evenementen altijd een hele goeie deal hebben. Alles voordeliger in vergelijking met onze webshop, omdat je bijvoorbeeld niet te maken hebt met verzendkosten.
We brengen T-shirts, hoodies, sweaters, tassen en limited edition items met ons mee naar Tomofair.

4. Wat zijn je ervaringen bij TomoFair?

Eigenlijk hebben we een hele mooie herinnering aan Tomofair 2015 in Nijmegen, omdat dat onze aller eerste beurs was. We waren toen nog maar vier weken begonnen met Kaomoji, wat dus ontzettend spannend was!
We hadden geen flauw idee wat we konden verwachten en niemand kende ons nog. Dit is uiteindelijk ontzettend goed uitgepakt en sindsdien zijn we altijd met kaomoji verder gegaan.